Kortintro om portfolios
Bildsal 2
Svalt höstigt
Seminarium, Kicke
Portfolio: en process, metodik, och i vårt fall examinationsform. Inga egentliga nyheter för min del; båda TVÄS-kurserna Kommunikation och Estetiskt Lärande från i höstas hade samma bärande idé, med den lilla skillnaden att jag den här gången känt mig riktigt sugen på att göra någonting kul av det.Även om det är en attitydförändring från min sida, har jag känslan av att den föddes i vad som förmedlats om formerna kursen kommer anta. Den här omgången har vi dels fått en konkret, överblickbar bild som tar upp vad som ska vara med i portföljen, dels hållit det här inledande seminariet och fått framkasta egna funderingar, och, av vad jag sett hittills att döma, inte fått en massa pekpinnar om sidantal hit och dit i de olika delmomenten. Ju färre pekpinnar dess större upplevt ansvar, och dess mer motiverad blir i alla fall jag att göra mitt bästa, snarare än uppfylla någon kvot.
Som jag ändå kom på idén att följa kursen med en blogg igår kväll och kastade ihop ett första utkast, passade jag på att förankra idén på seminariet och fann, som jag väntat, att visst låg det inom frihetsgraderna om jag så ville. Jag har en trivsam känsla av att det här kan ge ESI litet god PR också, även om det inte är något syfte från mitt håll; jag hade gärna läst något i stil med vad jag tror det här kommer bli innan jag valde inriktning, även om jag inte tror att det fått mig att välja annorlunda. Det brukar vara mycket intressantare att se kurser genom andra studenters ögon än genom formella och ofta vare sig särskilt lätthittade eller genomarbetade universitetssidor, i synnerhet på filosofiska fakulteten. Vi har ju tyvärr vare sig D:arnas välgenomarbetade Komplementära boken, eller för den delen tekniska fakultetens oumbärliga schema på nätet att gotta oss åt. (Märkligt att inte filosofiska fakulteten velat betala för att få sina schemata där; det känns som att det borde kosta enorma mängder arbetstid och strul när schemat ska nå alla studenter och informationsflödena bara fungerar hjälpligt.)
But I digress. Ytterligare prat om portfolio, om opponering, låna och läs gärna litet Portfolionytt eller någon avhandling som tidigare år varit obligatorisk kurslitteratur, ett litet lass infopapper, och så gick en frågerunda runt hela klassrummets U-formade bänkuppställning. En ganska rask historia; det var inte många med mig som kände att de hade någonting att fråga om.
Vi pratade ett slag om brännboll, vår så charmerande, och ur fysperspektiv tydligen tämligen usla, :-) nationalsport. En sak som slog mig under genomgången -- Kicke såg nogsamt till att förädla varje tanke någon tog upp till en liten kråka på tavlan, tills tillströmningen nya tankar och aspekter (vi hade ombetts problematisera sporten under en liten individuell respektive bikupsdiskussion dessförinnan) började ebba ut och hon gick vidare mot nästa ämne. Gör inte det, och tröskeln höjs för att räcka upp handen och bidra med någonting nästa gång höjs för den som inte hörsammats. Vettigt.