Välkomna! -- en inledning, att läsas först
Berättarfåtöljen
Inomhusligt
Introduktion
Det här är en kurs för att prova saker, intalar jag mig -- och en av de saker jag vill prova är vilka former man kan -- jag kan -- stöpa mitt, såväl som andras, lärande i. För egen del är det också vilt experimenterande vad beträffar huruvida den konfiguration tankar, drömmar och viljor som ligger till grund för min lärarbana också bär mig, eller om vi vid resans slut kanske finner att jag borde ändra kurs, mot författande, själslig utveckling, kroppsterapi, eller något annat som också drar i mig.Det kommer alltså bli en brokig och högst personlig portfölj, fulladdad med tankar, känslor, funderingar och reflexioner, icke allenast med Nyttan mitt i blickfånget hela tiden, men hoppeligen därmed heller inte utan att beröra den allt som oftast med. Om nu ett så okomplicerat destillat alls finns som koncept; jag tror själv att en stor del av vad det vill säga att bli en god lärare handlar om att se och förstå mycket, ur många perspektiv, samtidigt.
Vi kommer utforska begreppet portfolio litet, och kursen i universitetets tappning har även valt att vrida litet på konceptet, till att göra denna portfolio till ett examinationsmoment, snarare än blott ett förvar för och en samling av de moment och alster vi själva vill ha med oss inför framtiden. Det här är min portfolio; ett, i min förhoppning, levande öppenändigt dokument, som kan ta vid där jag och kursen slutar, om den hamnar under andra läsares nyfikna och inspirerade ögon -- och bli ett forum för vem som vill vara med, helt enkelt, att spinna vidare på de tankar och de moment, upplevelser och övningar som skildras här.
Sålunda har den här portföljen också en liten uppsättning ramar, inom vilka jag själv måste hålla mig i brödtexten (för att möta kursens krav), medan jag lämnar fria händer åt den som månde vilja kommentera eller fylla i där jag lämnar ordet ifrån mig. Alla namn på studenter och elever är fingerade (vilket de beklagligtvis inte varit under hela resans gång, men vilket åtminstone faktuellt är reparerat nu). Den som drar egna strån till stacken väljer själv namn eller pseudonym åt sina bidrag; jag kommer inte ge mig in och redigera dem, mer än på sin höjd för att städa bort kommentarer eller spam som strider mot lag eller god netikett, i den mån och i vad tid jag kan och uppmärkssammas på sådant.
Med någon tur kan den här portfolion också ge litet nätlig marknadsföring för dels Linköpings universitets lärarutbildning, dels dess profil för musiskt lärande som den följer, dels den estetiska institutionen som ger den; de torde samtliga må bra av ett litet större fotavtryck på nätet, har jag många gånger känt. Ikonerna i sidhuvudet tar dig till LiU, ESI och musiskt lärande-profilens respektive hemsidor; de förra två är deras eget bildmaterial, medan de korslagda basklaverna är min egen skapelse, för att jag tyckte att det fattades en grafiskt hemvist för profilen. (Åtminstone för mig signalerar den kreativitet och sinnlighet, i min mening basen för det musiska. Men nu är det väldigt mycket eget tyckande, vilket luktar litet unket i högskolesammanhang.)
Med dessa inledande ord vill jag hälsa var och en välkomna att ta del av det här arbetet. Den här portfolion. Den här kursen. Stjäl flitigt, så länge ni gör något bra av det, men lämna gärna någon referens till källan, för den som vill upptäcka mer av stoffet som ansamlats här. Låt er väl smaka, och glöm inte bort att ha roligt!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
<< Index